وزارت اقتصاد | دست‌فروشی رسما یک شغل اعلام شد

با دادن شناسه یکتا به دستفروشان، حرفه دست فروشی به عنوان کسب و کار رسمی اعلام می‌شود.
وزارت اقتصاد | دست‌فروشی رسما یک شغل اعلام شد
کد خبر : ۴۲۰۵۷

در میز اقتصاد امروز پیگیری ساماندهی دست فروشان بازار با حضور بنانژاد دبیر کل اتاق اصناف، گودرزی دستیار ویژه شهرداری و سیاح رئیس مرکز ملی مطالعات پایش و بهبود محیط کسب و کار وزارت امور اقتصادی و دارایی مورد بررسی قرار گرفت.

بنانژاد دبیر کل اتاق اصناف با اشاره روند ثبت رسمی دست فروشی گفت: دستورالعمل و قانون برای این طرح نداریم، باید جانمایی و واحد‌هایی در این خصوص اعمال شود، در استان تهران هیچگونه ساماندهی برای دستفروشان انجام نشده است.

دبیر کل اتاق اصناف خاطر نشان کرد: به طور کلی قانون ساماندهی به شهرداری تهران بر می‌گیرد، کار بازار را باید به دست خود بازاریان سپرد و اگر ساماندهی درآمدی هم داشته باشد، این درآمد باید نصیب خود بازار برای امر ساماندهی شود و بازار در نهایت باید به الگوی بازار اسلامی-ایرانی و در شأن شهر تهران و نظام جمهوری اسلامی تبدیل شود.

در ادامه گودرزی دستیار ویژه شهردار تهران درباره شناسایی دستفروشان در این جلسه گفت: ما در دوره جدید به این موضوع پرداخته ایم، ما افرادی را شناسایی کرده ایم که ۵۰ دستفروش در حیطه خود دارد.

دستیار شهردار تهران در ادامه خاطرنشان کرد: راهکار اساسی این طرح باید اجرایی شود و تنها مختص به شهرداری نیست، بلکه وزارت راه و شهرسازی هم باید زمین‌هایی در اختیار این افراد گذاشته شود.

وی با اشاره به زمان ساماندهی دستفروشان گفت: ما برنامه داریم که دستفروشان باید شناسنامه دار شوند که امیدواریم در تابستان این طرح اجرایی شود، در تلاش هستیم این افراد ساماندهی شوند.

سیاح رئیس مرکز ملی مطالعات پایش و بهبود محیط کسب و کار وزارت امور اقتصادی و دارایی درباره دریافت «کد یکتا دستفروشان» گفت: سیاست دولت این است که فعالیت غیررسمی رسمی شناخته شوند، خوشبختانه اقتصاد زیرزمینی در حال حذف شدن است.

رئیس مرکز ملی مطالعات پایش و بهبود محیط کسب و کار وزارت امور اقتصادی و دارایی خاطرنشان کرد: کسی که در کشور در حال کار است باید دارای کد یکتا داشته باشند، دستفروشان هم شامل این طرح هستند، درغیر این صورت نمی‌تواند دستگاه پوز داشته باشد.

سیاح در ادامه خاطر نشان ساخت: دستفروشان هم شامل کد یکتا خواهند شد، باید با شهرداری تهران پایلوت این طرح اجرا شود، تا آخر امسال به تمامی این افراد شناسه داده خواهد شد.

با همکاری شهرداری تهران مکان مناسب و ایمن در اختیار این عزیزان قرار خواهد گرفت. همچنین مقرر شده بانک مرکزی هم دستگاه پوز برای این مشاغل در نظر بگیرد.

وی افزود: با کمک شهرداری‌ها و وزارت کار، شغل دستفروشی از یک حرفه کاذب و مزاحم به یک شغل مفید و رسمی و در چارچوب خواسته‌های شهرداری‌ها تبدیل می‌شود.

سیاح درباره شرایط دریافت کد یکتا گفت: صاحبان این مشاغل با ارائه کد ملی می‌توانند مجوز کسب و کار دریافت کنند، شرایط دریافت کد یکتا در سامانه وجود دارد و می‌توانند اقدام کنند.

تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان را با نصب اپیلکیشن خبرخوان گردون به سهولت دنبال کنید.
مجله زندگی
ارسال نظر